tisdag 2 februari 2010

Matsäcksbröd!!

Jaha, äldsta grabben som blivit 17 år här i dagarna sa till mig igår: Du, Mamma jag har glömt att tala om att vi har Friluftdag på Onsdag!!
Ok, detta innebär att man ska ta med sig något att äta och dricka!
Inget bröd som fanns i frysen skulle duga till matsäcksbröd.... Vad gör man ??
Jo, man bakar ett!!!
Så här kommer ett super gott bröd som är perfekt när man ska bre det dagen innan man ska äta det!
5 dl mjölk
50g jäst
850g mjöl (Jag hade ca 300 g durum vetemjöl/550g vetemjöl)
60g smör
30g socker
20g salt
Vallmöfrön (Jag blandar vita och svarta vallmofrön) eller phyllisfrön (nigellafrön) som dekoration.
Värm mjölken till 26 grader.
Lägg i jästen i bunken, häll ner sockret och saltet och lite av mjölken. Rör runt så jästen smälter.
Knåda degen minst 10 minuter i assistenten.
Degen är ganska hård i sin konsistens men oroa dig inte den ska vara så!!!
Låt degen jäsa i ca 40 minuter under bakduk/plastfolie.
Dela degen i ca 10- 12 bitar forma till ca 15 cm långa rullar (baugettform).
Spraya dem med vatten och rulla dem i vallmofrön. Låt dem sedan jäsa i ca 1-2 timmar under bakduk.
Sätt ugnen på 200 grader och grädda dem i ca 12 minuter.
Låt dom svala helt innan du skär i dem.
Ät och njut.
Mjölet kan du variera Dinkel eller Durum. Jag har användt mig av både vetemjöl special från Saltå Kvarn och vanligt vetemjöl. Har till och med provat på Maniotoba Cream mjölet.
Alla fungerar lika bra!! En smakfråga helt enkelt!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar