fredag 26 mars 2010

Mannagrynsskorpor

Hade tappat bort receptet till dessa urgoda skorpor!! Skrev till AXA och talade om att jag tappat bort mitt recept och vips så fanns det i mailboxen!! Så tusen tack till AXA!!!
Receptet fanns nämligen på sidan av kartongen för mannagryn, men det har dom tagit bort!!
Lite synd!!
Men här kommer det:
Mannagrynsskorpor 100st
50g jäst
1 dl fingervarmt vatten
1 ägg
1 dl socker
3 dl AXA Mannagryn
50 g matfett
1 dl mjölk
2 tsk hjorthornssalt
1 tsk kardemumma
300g /5dl Kungsörnen Vetemjöl
Gör så här:
Smula ner jästen i en degskål. Häll över vattnet och rör om tills jästen löst sig.
Vispa ner ägg, socker och mannagryn i jästblandningen. Blanda mjölet med hjorthornssalt och kardemumma.
Tillsätt mjölblandningen i skålen.Koka upp matfett och mjölk, låt svalna till ca30 grader.
Rör ner den i degskålen, arbeta samman degen.
Låt jäsa ca 15 min under bakduk.
Knåda degen smidig på mjölat bakbord.Dela i 2 delar och rulla till smala längder.Platta till dem något och skär ca 25 bitar av varje längd.
Sätt på ugnen 225 grader.
Ställ dem ganska tätt på smorda plåtar. Låt jäsa ca 30 min under bakduk.
Grädda i 225°C, ca 8 min.
Dela bullarna med gaffel medan de är varma.
Lägg med snittytan uppåt och låt dem få färg i 250° C ca 5 min.
Torka dem sedan i 100°C under 1-1½ tim.

1 kommentar:

  1. Hej!
    Just nu har jag två härliga tävlingar i min blogg, du kan vinna en muffinsform och en bakbok fylld med mumsiga recept!
    All info finns till höger i min blogg under rubriken "Mina tävlingar"

    www.bagerskan.se

    Lycka till, kram Karin

    SvaraRadera