fredag 30 april 2010

Bakat i silikonformen!

Här vispas smör och socker poröst i min nya skål från FikaMera! Smeten är klar för att hällas i silikonformen som kommer i från FikaMera.. Lite pirrig för det är ju första gången jag använder en sådan form! Slut resultatet!!!! Kolla så vacker!!! Man låter den vila i formen minst 10 minuter innan formen avlägsnas så fastar det inte i formen utan sockerkakan glider ur lätt! Färdig!! Bara att sätta på kaffet och provsmaka kakan!! Receptet kommer här: Nötkaka från Boken Sju sorters kakor. 1½ dl/75 g nötkärnor (valfria) 125 g smör 1½ dl socker 2 ägg 1½ dl vetemjöl ½ tsk bakpulver Gör så här: Eftersom jag har använt mig av en silikon form så behöver man inte smörja och bröa formen!! Dock så sköljer jag den lite lätt med kallt vatten innan jag häller i smeten! Mal nötterna riktigt fint. Rör smör och socker poröst, tillsätt ett ägg i taget och rör smeten vit och skummig. Tillsätt nötterna och mjölet blandat med bakpulvret. Häll smeten i formen. Grädda i nedre delen av ugnen i ca 30 minuter. Ta ut kakan och låt den vila i formen minst 10 minuter. Annars kan det vara risk för att kakan fastnar i formen! OBS!! När du bakar i en silikon form så måste du ställa den på en plåt annars kan den välta, den är ju lite sladdrig i sin form... När kakan har vilat minst 10 minuter, så är det inte problem att stjälpa upp kakan pga formen svalnar väldigt snabbt tack vare sitt material Det är då inte sista gången jag använder silikon form!! Super enkel att baka i den!

1 kommentar: