torsdag 29 juli 2010

Kronans kaka

När jag hittade denna kaka så blev jag så lycklig!! Först blev jag ju av med mina färskpotatisar i kylen!! Och nr 2 så har jag något att bjuda på om jag får besök av någon som är Glutenintolerant!!! ;O)
Man rör bara ihop smör och socker ... Super lätt.....
Och så river man mandeln i kvarnen...
Detta kallas för barnarbete!!!! ;O) Tur att man har en son som är STARK!!
Tillsätter äggen, rör om lite lätt...
Och så ner med den fint rivna färsk potatisen och den malda mandeln!
Och så rör vi igen!!! KLART!!!
Häll sedan smeten i en bröad form och då med glutenfritt ströbröd om du ska bjuda på den till en person som är glutenintolerant!!
Annars går det ju med vanligt ströbröd till oss som tål gluten!!
Fiffig kaka eller hur!!
Och nu i ugnen ca 45 minuter..
Se så vacker den blev!!! Den fick Toppe betyg av min familj...
Serveras med grädde och sylt...
Man kan ta hjortronsylt, jordgubbsylt, blåbär jaa vad man har hemma helt enkelt!!
JAg hade bara jordgubbsylt och lättvispad gärdde ochdet sa bara slurp sedan var det slut...
Den är lika god utan sylt om man nu föredrar det!!
Ni måste bara prova, och så slipper man ha en massa färskpotatis ligga i kylen eller kastas...Pga att den är ju bara någa potatisar som behövs till att göra dena gudomliga kaka!!!
Sockret jag har användt är ekologiskt och kommer i från Dansukker. Min vackra vipsskål kommer ifrån FikaMera.
Jag hittade receptet i tidningen Hemmets Journal nr 29 13 Juli 2010.

3 kommentarer:

  1. Mums... enkelt och gott. Låter som min falska ostkaka ;)

    SvaraRadera
  2. Den är god den kakan, brukar också göra den ibland om vi har potatis över

    SvaraRadera
  3. Låter gott!
    Min son hjälper också till med mandelkvarnen, så kul att få hjäl i köket plus att han tycker att det är jätteroligt. :-)

    SvaraRadera