onsdag 1 september 2010

Tomatbröd!

Åt det nybakade brödet med lasange och rivna morötter!! Det var super gott, det söta i tomatbrödet kom fram med lasangen och morötterna.. Familjens betyg en klar 5:a!!
Kostade på mig en burk goda tomater.. Och det var det värt!!!
Här åker olivoljan ner, jag måttade inte utan höftade lite ..;O)
Här får den gå en stund i bunken så den blir ordentligt bearbetad! På låg hastighet.
Här delar ju upp degen i 4 st delar, vill man så kan man göra 2 st avlånga limpor och jäsa dem i en jäskorg.
Här får dom ligga och jäsa en stund när man väntar på att ugnen ska bli varm!
Färdig jästa, och skjuts in i ugnen.
Färdiga!! Det luktade så gott i lägenheten.. doften spred sig till och med utanför.. Grannarna sa att jaa, nu bakar hon igen!! ;O) Det luktar gott sa dom! Här har jag skurit upp ett bröd som vi åt till kvällsmaten. Dagen efter var brödet lika saftigt som om det var nybakat!!!! Svärföräldrarna fick bröd dom med, det var ett gott bröd tyckte de!!
Tomatbröd 4 st runda bröd
Här kommer receptet:
1 bruk hela tomater av god kvalitet, 400g
750 g/7 ½ dl kallt vatten
50 g jäst
6 msk olivolja
1 msk strösocker
3 msk oregano eller basilika
1500 g vetemjöl/ ca 2 ½ L vetemjöl ( jag tog 330 g siktat dinkel, ca 1200 g spec vetemjöl)
1½ msk havssalt
Gör så här:
Häll tomaterna med spad i degbunken och klipp sönder dem grovt med en sax. Tillsätt vatten och smulad jäst. Rör tills jästen har löst sig och tillsätt alla andra ingredienser utom saltet.. Arbeta i maskinen i 15 minuter. Tillsätt saltet och kör ytterligare 2 minuter. Plasta in och låt sedan degen jästa i minst 4 timmar. OBS!! Jäs degen i en stor bunke annars är risken att den jäser över för den sväller massor!!!!
Sätt ungen på högsta värmen. Ta fram långpannan/braspannan och sätt ett bakplåtspapper i botten. Lägg en oöm plåt i botten av ugnen.
Dela sedan degen i 4 st lika stora bitar och vik varje del över sig själv 2 ggr. Lägg bröden på plåten och låt dem jäsa till ugnen blivit varm!!
Sätt in plåten i mitten av ugnen och häll i vatten i plåten i botten av ugnen! Stäng fort!!
Och passa dig för ångan!!
Grädda i 10 minuter på den högsta värmen. Sänk sedan värmen till 200 grader och låt bröden stå i ca 35 minuter till. Låt bröden svalna på galler utan bakduk!!!
Njut av brödet!! Det är bland dom godaste jag har bakat!!!
Original receptet kommer ifrån "Brödboken - Lyckas med dina matbröd" av Mette Ankarloo & Christina Uhlin.
Åhh, vad det är skönt att vara tillbaka igen!! Hoppas Telia har ordnat allt de ställt till med så man slipper dessa avbrott i framtiden...
Kram Milla

4 kommentarer:

  1. Tomatbröd låter jättegott. Har faktiskt funderat på att baka något liknande. Måste testa det snart.

    SvaraRadera
  2. Intressant idé med tomat i brödet. Kanske skulle vara gott med hackade oliver i också.

    Om du vill får du kolla in på min blogg - martinbakar.blogspot.com.

    Jag hänger nog här nån gång till också.

    Ha´re gott!

    Hälsar en annan degnörd
    Martin

    SvaraRadera
  3. Hejsan! Jag blir jätteinspirerad av din fina blogg om surdeg! Jag vill gärna prova och här finns ju massor av recept. :)
    Jag har också en del problem med värk och tycker det känns intressant hur andra människor hanterar kronisk värk.
    Imorgon är jag ledig, då ska jag prova starta en surdeg! :)
    Kram Nettan

    SvaraRadera
  4. Erika>> Testa du blir inte besviken, det gick åt som smör i solsken här hemma....

    MartinBakar>> Du är så välkommen.. Kikar in hos dig med!! HA det gott!!

    Nettan>> Tusen tack, vad glad jag blir av dina fina ord!! Är det något du behöver hjälp med så hör av dig så hjälper jag till.. Gäller allt från värk till bakning!!

    SvaraRadera