torsdag 11 november 2010

En smak av julen!

Jag har länge varit sugen på en kaka jag sett på Tv med Nigella, men i boken jag har så stämmer inte receptet!!?Så nu när hon kom på Tv så skrev jag av receptet samtidigt programmet gick!!
Här blandas allt!!
Här har ja lagt smör klickar ovan på muscavosockret!
Hmm, det ser inte mysigt ut men som Nigella säger: LITA PÅ MIG DET FUNGERAR så får man ju göra det då!!
Jaa, det gjorde det faktiskt!! Det blev en kaka.... Och så gott det luktar i hela huset!! JUL!!!
Serveras med grädde eller vanilj glass!!
Receptet kommer här:
150g mjöl 100g ljust muscovado socker, plus 200g extra 1 tsk bakpulver
2 tsk malen ingefära 2 tsk mixed spice (fyra kryddor: Kanel, muskot, ingefära, koriander, kummin) 125ml mjöl 60ml majsolja
1 ägg
80g smör 500ml/5dl kokande vatten
350ml vispad grädde eller glass till!!
Gör så här:
Värm ugnen till 220 grader och ställ in en bakplåt i ugnen. Sätt på en kastrull med vatten eller gör som jag vattenkokaren..
Blanda samman mjöl och 100g av muscavosockret, bakpulver, 1 tsk av den malda ingefäran,
1 tsk av kryddblandningen, mjölken och oljan och ägget.
Häll smeten i en form, som rymmer minst 1,5 l. Den sväller i ugnen det ser inte mycket ut i formen men den ökar markant!
Strö resten av muscadosockret över kakan och strö därefter ingefäran och kryddblandningen över muscvadosockert(strö så jämnt det går). Klicka sedan ut smöret i små klickar på sockerblandningen och häll över det kokande vattnet!!!
Låter inte riktigt med det är helt i sin ordning!!!
Grädda nu kakan i ca 30 minuter på en bakplåt ifall det rinner över!!! Låt sedan kakan stå minst 10 minuter innan den serveras pga den måste separera sig.. Häll sedan upp en bita kaka och häll över såsen som blivit i formen och lägg en stor klick grädde eller glass brevid!
Ät och njut!! Och dröm dig bort en stund!!

3 kommentarer:

  1. Ahhh... denna kaka har jag sett henne baka! Smarrigt! Och vet du vad... jag märker att du och jag har samma bloggdesign! :-)

    SvaraRadera
  2. Frostrosor>> ;O) Men det är ju bara för den är ju så vacker med sin rosa färg!!! Vi har helt enkelt ovanligt bra smak!! *skratt*

    SvaraRadera
  3. Ser himla mumsigt ut, den kakan kan jag allt tänka mig att baka

    SvaraRadera