måndag 9 augusti 2010

Rårörd Rabarbersaft

Denna saft är jag uppvuxen med... det stod alltid en hink med rabarber i matkällaren i vårat hus!! Så jag gör den nu till mina barn och förhoppningsvis så kommer dom att göra den till sina barn och så vidare.. Men ni som ännu inte har fått receptet av eran moder eller morföräldrar/farföräldrar håll till godo för här kommer sommarens godaste läskande dryck!! Se så vackert röd saften blir!! Och så god sedan!!!
Varva skurna rabarberbitar med citronen.. Låt stå i minst 3 dygn, min står i 4 dygn! Den ska förvaras i en hink på 10 liter med lock. Och ska sedan så svalt super bra om man har en källare..Men jag har inte tillgång till källare så jag tar min kylväska i hårdplast och lägger kylklabbar i fryspåsar som jag lägger ner i kylväskan, dom byter jag 2 ggr om dagen!
Och på det sättet så kan jag göra min rårörda rabarbersaft som speciellt minstingen fullkomligt är galen i!!
Sedan silar man av den i en silställning.. det hade jag visst glömt att ta kort på.. :O/ Men som tur är har jag en laddning till i min kylväska med saft som blir klar på Torsdagskvällen så det kommer en bild lite senare på det!
Vill man så kan man koka upp saften som blir när man silat av den, eller så rör man ner sockret och låter det smälta i hinken i några timmar!!
Sockret som ska röras ner i den silade saften!!
Låt svalna!!!
Eftersom saften inte innehåller något konsenveringsmedel så fryser jag min saft!! Några glasflaskor med saft låter jag vara kvar i kylen!!
OBS!! Denna saft ska serveras kall, gärna med några isbitar i.. Så otroligt svalkande saft och supergod till maten som måltidsdricka! Rårörd Rabarbersaft:
3 kg rabarber
1½ citron
4 liter vatten
1 tsk natriumbensoat
5 hg socker per avrunnen saft
Gör så här:
Tvätta rabarbern och skär den i ½-1 cm bitar utan att skala dem!! Tvätta av citronerna och skiva dem i ½ cm tjocka skivor.
Koka upp vattnet under tiden och lös natriumbensoaten i ett glas med kokvattnet.
Lägg rabarbern i en väl tvättad hink och varva rabarbern med citronerna. Häll sedan på det kokande vattnet och natriumbensoatet. Sätt på lock eller plasta in väl med plastfilm. Och låt så i minst 3 dygn. Jag låter min stå i 4 dygn.
Låt saften självrinna genom en silduk över en hink.
Nu kan du välja genom att:
1. Hälla i sockret och röra till det smälter , det tar några timmar! Låt svalna helt innan det hälles upp på! Häll sedan upp i glasflaskor som är rengjorda med Atamon!
2. Koka upp saften och sedan hälla i sockret och låt det sedan svalna. Häll sedan upp det på väl rengjorda flaskor! Rengjorda med Atamon!
Nu kan du spara flaskorna i källaren eller kylskåpet, men eftersom saften inte innehåller något konsenveringsmedel så håller den inte så länge!!
Så jag brukar jag frysa den i PET flaskor så har jag saft hela året runt!!
Se bara till att spara en bit i flaskan så att saften kan expandera.
För om ni fyller den ända upp till korken så spricker flaskorna i frysen ...
Avnjutes men en god kanelbulle!!!
Lite olika hur mycket saft man får iblan blir det 3 L och nu sist fick jag 4,8 L saft.
Men jag tar 1kg socker till 3 L avrunnen saft vi vill inte ha våran så söt!! Bara ett tips!!
Saften spädes 1X4!

3 kommentarer:

  1. Hej!
    Låter jättegott. Har nu en laddning saft i källaren som väntar. Hoppas den blir bra! Tack!
    / Ida

    SvaraRadera
  2. "Eftersom saften inte innehåller något konsenveringsmedel så fryser jag min saft!! "

    Trodde natriumbensoat var just en form av konservering

    SvaraRadera
  3. Det här måste jag prova! Men jag säger som Anonym här ovan: natriumbensoat (t.ex. Atamon) är ett konserveringsmedel, så om du sätter det i din saft är det överkurs att frysa den. Vanligaste mängden att tillsätta är f.ö. 1 krm natriumbensoat/liter saft :o)

    SvaraRadera