torsdag 24 juni 2010

Havre rutor!

Här kommer ett jätte gott bröd som är lätt att baka, hittade den en kväll när jag inte kunde sova!! Receptet fann jag hos Ann.
Tack för att du delade med dig av detta underbara recept!! Ni måste bara prova detta bröd, så underbart gott slår Pågens sub, och skogaholms bröd alla gånger!!
Lite bilder på hur jag gjorde!
Här sväller havregrynen med mjölken!
Smäler smöret..
Gröten blandas i...
Nu har degen jäst fördigt, nu ska här bakas!!
Tar ut kokorna med mitt rivjärn, du tar vad du vill!
Jäsas.....
Färdig jästa och nu ska dom in i ugnen!
Tekakor med havregryn och linfrö ca 24 st
Ingredienser:
5 dl havregryn
6 dl mjölk
½ dl linfrö
100 gr smör
50 gr jäst
2 msk strösocker
1 tsk salt
ca 8 dl vetemjöl (se nedan hur jag blandade mitt mjöl)
Jag tog:
1 dl dinkel fullkorn
3 dl siktat dinkel
4½ dl vetemjöl (ekologiskt) Gör så här:
Blanda mjölk och havregryn i en skål och låt grynen svälla i ett par timmar.
Tillsätt linfröna när havregrynen har svällt färdigt. Smält matfettet i en kastrull och blanda i havreblandningen. Värm på svag värme under omrörning tills gröten blivit fingervarm (37º).
Smula ner jästen i en degbunke och häll på lite av värmda gröten. Blanda om väl och tillsätt sedan socker, salt och resten av gröten. Blanda i mjölet och kör med degkrokar eller i hushållsassistent. Mjölmängden beror hur länge havregrynen har svällt så ta inte i allt mjöl direkt. Arbeta degen väl tills den släpper bunkens kanter och inte klibbar, ca 10 minuter.
Låt degen jäsa övertäckt i 30 minuter. Ta sedan upp den på mjölat bakbord och knåda den ordentligt. Tillsätt mer mjöl om den verkar klibbig.
Kavla ut degen till en platta ca 1 cm tjock. Om man inte vill ha så tjocka tekakor kan man kavla ut degen ännu tunnare. Ta ut en form som du vill ha på dina kakor, och lägg på bakplåt med bakplåtspapper.
Jag använder undersida på mitt rivjärn för att stansa ut kakorna.
Nagga kakorna och låt dem jäsa under bakduk i 30 minuter.
Grädda mitt i ugnen i 225º i ca 10 minuter. Låt svalna under bakduk. Njut!
Slut resultatet:

Sååå goda!!! Ätes till en god kopp kaffe eller te med ost och lite grönt på. Eller ta med några mackor på utflykten!!

Jag anväder mig av ekologiska produkter i så stor utstäckning det bara går. Sockret kommer ifrån Dansukker och är ekologiskt!

Keramik skålen fyrkantig är Lime färgad och kommer ifrån Gerbera.

7 kommentarer:

  1. Hej!

    Vad kul att du gillar mina tekakor!

    Naturligtvis är det ok att du har lagt ut receptet och länkat till mig, tack för det säger jag!

    SvaraRadera
  2. Tekakorna låter himla goda, så goda att jag måste baka det i helgen eller nästa vecka

    SvaraRadera
  3. tittar in o önskar dej en riktigt härlig midsommar helg:)

    SvaraRadera
  4. jag gillar bilden som du tar ut kaka ;=) ritig häftigt

    SvaraRadera
  5. Ville bara tipsa om den pågående tävlingen där du kan vinna en signerad kokbok... http://blog.godaremat.se/template_permalink.asp?id=109

    SvaraRadera
  6. Spännande med egna tekakor! Det har jag aldrig testat baka. Hittills, blev lite sugen nu :)

    SvaraRadera
  7. Ann>> Tack igen för receptet.. Super gott!

    Srudegsfufflan>> Gör det, du kommer inte att ångra dig...

    Chili>> Trevlig midsommar du med och ha en riktigt underbara sommar!

    Sana>> Tack!! Eget påhitt när man vill ha rektangulära kakor.. ;O)

    Cecilia>> Prova dom är jätte goda, lätta att göra!

    Tack för era underbara kommentarer! TA hand om er i sommar!

    SvaraRadera