tisdag 15 juni 2010

Hemlagad Müsli

Finns det något godare än egenhändigt hemlagad Müsli?? Nää, jag tror inte det!! En perfekt present att ge bort är det också!
Denna älskar alla i familjen och så här kommer mitt recept!
Millas supernyttiga frukostmüsli:
3 dl havregryn, gärna med fibrer
1 dl dinkelflingor
1 dl bovetegryn
2 dl hela linfrön
2 dl pumpakärnor
2 dl solroskärnor
100 g valnötter
150 g skalade hasselnötter( rostas i en stekpanna tills skalet börjar spricka, gnuggas sedan i en kökshanduk tills skalet är borta)
½ dl linfröolja
½ dl vatten
½ dl flytande honung
Sätt på ugnen på 175 grader. Lägg ut ett bakplåtspapper på en plåt.
Blanda alla torra ingredienser och strö ut det på bakplåtspappret. Blanda linfröoljan med vattnet och honungen.
Droppa det över fröna och grynen och blanda runt och droppa igen lite mera olja och blanda runt så det kommer på alla gryn och frön.
Bred sedan ut blandingen så den täcker bakplåtspappret och rosta i mitten i ca 25 - 30 minuter. Rör om blandningen då och då så det inte bränns utan får en fin gyllenfärgad ton. Låt müslin svalna helt på plåten.
Förvaras i en tät sluten glasburk!!
Ät och njut med en god fil eller yougurt!
Min vackra rosa müsli skål kommer ifrån FikaMera som jag fick av mina barn på Morsdag!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar