måndag 20 december 2010

Småvört!

Tänkte jag skulle göra vörtbröd till julen som vi ska fira med svärföräldrarna och deras familjer! Jag ska ta med matbröd och fikabröd! Tänkte göra lite barnvänliga vörtbröd! Här rullar jag dem till bollar..
Nu rullar jag dem lite så dom får spetsiga ändar.
Nu ligger dom för att jäsa i 30 minuter.
Färdig gräddade... Luktar sååå gott i köket!!
Så här kommer receptet:
Småvört
2dl julmust
3dl porter
50g jäst
2dl brödsirap
60g smör
1½tsk mald pomerans
2dl sultanrussin (kan uteslutas)
2tsk havsalt
165g/3dl grovt rågmjöl (ekologiskt)
780g/13dl vetemjöl eller lantvetemjöl (ekologiskt)
Gör så här:
Smält smöret på lågvärme, tillsätt russinen och pomeransen och blanda i sist julmust, porter, sirap.
Värm till max 30 grader! Arbeta in alltrågmjöl och nästan allt vetemjöl. Låt degen blir smidig ca 5 minuter.
Täck med plastfolie eller bakduk och låt den jäsa i ca 30 minuter.
Häll ut degen och dela 30st likavstora delar och rulla dem till runda bullar.
Rulla sedan dem lite så det blir två spetsar ute i hörnen på brödet.
Låt dem jäsa på bakplåtspapper under en bakduk i ca 30 minuter till!
Sätt ugnen på 225 grader.
Snitta dem sedan med 2 st snitt innan du ställer in dem i ugnen i mitten på 225 grader i ca 13 minuter.
Låt dem svalna på galler innan du skär i dem!!
Minsta sonen älskade dessa bröd...

2 kommentarer:

  1. Vad fina de blev. Letar ett lätt vörtrecept och plockar man bort russinen så verkar ju detta toppen, ska köpa hem en flarra porter och baka loss :)

    SvaraRadera
  2. Påminner om vörtbröd som jag gjorde för några år sedan. De är jätte goda
    Tack för påminnelsen

    SvaraRadera