fredag 30 april 2010

Valborgs Ciabattas!!

Håller på att baka Ciabattas som ska tas med till mina svärföräldrar till kvällens middag.. Vi ska grilla kött och äta kokt potatis till det en god grönsallad.. Men jag fick inte hjälpa till med varken inhandling av mat eller tillagning.. Så då tänkte jag jag bakar, det vet jag att dom inte säger Nej tack till!! Ciabatta 6 - 8st Dag 1 : Fördeg: 25 g jäst 300 g/3 dl vatten 195 g/3 dl durumvetemjöl Dag 2: 200 g/dl vatten 550 g vetemjöl special 1 msk havssalt 3 msk Dadelsirap (kan uteslutas) Gör så här: Dag 1: Vispa ihop alla ingredienserna till fördegen, täck med plastfolie och låt stå tills nästa dag i ca 8 timmar. Kan stå upp till 24 timmar. Jag låter min stå i kylen minst 8 timmar, sedan låter jag den stå framme i rumstemperatur tills jag ska baka. (rör om när den kommer från kylen den kan ha siktat sig inget att oroa sig för!!) Dag 2: Blanda i vattnet och mjölet, arbeta degen kraftigt tills den släpper bunkens kanter. Det tar ca 5 minuter.Låt degen sedan vila i ca 30 minuter! Strö salt över degen och arbeta återigen kraftigt degen tills den blir blank och bildar långa fint sega, glutentrådar detta tar ca 5 minuter. Plasta in noga bunken i en stor plastpåse. Låt nu degen jäsa igen ca 4 -5 timmar. Sätt ugnen på 275 grader. Sätt in en långpanna i botten på ugnen. Mjöla eller lägg bakplåtspapper på plåtarna.Mjöla bordet generöst med durumvetemjöl. Häll ut degen ovanpå mjölet och platta ut den försiktigt till en rektangel med mjölade händer. Dela sedan den i hälften på längden, och sedan i 6 eller 8 st delar på bredden. Lyft försiktigt över degbitarna till plåten med hjälp av en metall degskrapa eller metall stekspade.Sätt in plåten i mitten av ugnen eller lägg bakplåtspappret direkt på baksten (mitten)Häll 1 dl vatten i långpanna och stäng snabbt luckan. AKTA DIG FÖR ÅNGAN!! Sänk sedan värmen till 200 grader och grädda i ca 20 minuter. Låt bröden svalan på galler. Äta som bröd till soppan eller ha med den som ett mellanmål eller till picknicken!!Super gott med ost och skinka och sallad med tomat m.m Bara fantasin sätter gränser!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar