tisdag 24 november 2009

Att mata en surdeg

Jag har hört att vissa matar sin surdeg varje dag vilket är bra om man nu bakar varje dag annars räcker det med 1ggr i veckan och dagen innan baket ska vara. Jag matar alltid mina surdegar på Måndagskvällen då är dom så hungriga. Och ska jag då baka tex på torsdag så matar jag på dem på onsdagskvällen. Jag matar min rågsur med 1msk rågmjöl och ½ - 1dl med ca 30 gradigt vatten. Vetesuren matar jag lika 1 msk mjöl och ½ - 1dl med ca30 gradigt vatten. Jag tar ut surdegnen från kylskåpet och rör runt i den först och sedan har jag i mjölet först och sedan vattnet och rör så det är en fin smet igen. Sedan in i kylen. Dagen baket ska ske så tar jag fram surdegesgrunden och tar ut så mycket jag behöver till baket låter den stå framme i rumstemp. Jag tycker baket blir bättre när alla ingredienser är lika i temp.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar