torsdag 26 november 2009

Valnöt/sultanrussin/aprikos bröd

Detta bröd bakade jag i dag!! Super gott! Tog bort lite av sultanrussinen och hällde i hackade aprikoser. Har lite svårt att följa recept till punkt och pricka.. Måste ändra något jämnt.... ;O)
Och så har jag konstaterat att jag måste köpa mig en vassare kniv så jag kan sinitta bröden snyggare.. Alla jag har är slöa... Skitkvibar med andra ord... Dax att skaffa sig en kvalitetskniv!!
Någon som har idé på en bra kniv???? Vilken sort man ska välja?
Brödet är bakat på receptet från Riddarbageriets bröd sidan 106.
Jag använde endast 200g av sultanrussin och lade till 75 g skivade aprikoser. Använde inte vetemjölspec utan Manitoba creammjöl 800g.

3 kommentarer:

  1. Mmmmm det ser såååå gott ut.Om du bara ska ha kniven till att snitta brödet så köp en bra grönsakskniv. Större behöver du ju inte ha.

    Kramar Ann

    SvaraRadera
  2. Jag är såld på OBH Nordica´s knivar.

    SvaraRadera
  3. Hejsan!
    Inser att det här blogginlägget inte gjordes igår direkt men jag har en fråga...
    I min bok "Riddarbageriets bröd" står det endast att jag ska använda 80 g grahamsmjöl. Det verkar ju väldigt lite. Du har ju lyckats med brödet. Hur mycket mjöl ska jag använda?

    Tacksam för svar!

    SvaraRadera