tisdag 24 november 2009

Torkad Surdeg

Att torka surdeg visade sig vara en utmärkt idé. Det var så man bakade förr, man hade lämnat kvar deg i tråget som fått torka och när man sedan hällde på vattnet så väcktes den till liv igen. Så här gjorde jag: Jag blandade lika delar rågsurdegsgrund och rågmjöl till en hård deg som jag plattade ut på en bit bakplåtspapper. 75 g surdeg och 75 g mjöl blev en kaka stor som en grytlapp, tjock som ett mariekex. Kakan fick sedan torka i ett par dagar innan jag delade den i mindre bitar och stoppade i en burk. Jag la den på en tidning för fukten måste ju ta vägen någonstans så tidningen blir lite fuktig, man kan byta tidning om man vill . Låt den ligga i rumtempurerat rum. Min låg i köket där det är varmast! När jag sedan ville baka så tog jag fram den kvällen innan och la en bit i en skål och fyllde precis så den täcktes av varmt vatten. Plastade in skålen och gick och lade mig och sov. Tror det dröjde ett bra tag innan den hände något, men på kvällen hade den löst upp sig så då matade jag på den med lite rågmjöl ca60g och vatten ca40g och plastade in den och så fick den stå till dagen efter. Sedan var det full fart på den! En lite en tanke när man antingen fryser eller torkar surdeg så tänk på att ca 20% av dom aktiva bakterierna dör i processen så det är inte det ultimata sättet.. Det bästa är att se till sina surdegar varje vecka eller lämna dom hos någon som kan ta hand om dem om du ska åka bort!! Surdegs pensionat kanske!! *skrattar*

2 kommentarer:

  1. Verkar som om du snott början av texten från bloggen Pain de Martin...

    SvaraRadera
  2. Vilken kul idè att torka surdegen :)

    SvaraRadera