fredag 27 november 2009

Mjöl tips!

Jag tycker att mjöl är A & O när man ska baka! 1. Om möjligt använd biodynamiskt odlat mjöl. ex. Från Saltåkvarn. 2. Ekologiskt odlat eller krav märkt mjöl. ex. Från Labans Kvarn och Änglamarksmjöl. 3. Mjöl med hög proteinhalt. ex. Manitoba creammjöl eller Finax Manitoba creammjöl i samarbete med Jan Hedh. Jag har inte tillgång till Saltåkvarns mjöl än, jobbar på att någon av butikerna i Nora vill ta hem det åt mig! Jag använder enbart Änglamarksmjöl och manitoba creammjölet när jag bakar. Icas eco mjöl har inte samma fart i sig som Änglamark har. Har inte misslyckats med bröd baket sedan jag började använda Änglamarsmjöl istället för Icas Eco mjöl! Men detta är endast mig egna åsikt och hur ni gör får ni välja själva. Men jag vet hur det är i början när man ska göra Surdeg för första gångerna så är det skönt att ha lite råd om och vilket som fungerar. Sedan kan man ju experimenter själv. Lycka till!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar