fredag 28 maj 2010

Bröd till lilla Mamma.

Min mamma kom på besök igår och sov över, jag bjöd henne på mina köttfärsspett med olika såser till.. Och så bakade jag ett bröd som går tok fort att göra och blir så gott, och är ännu godare att rosta!! Brödet passar till grillat, buffé, ja till det mesta!! Här kommer receptet: 50 g jäst 1 msk salt 3 tsk honung 5 dl (30 gradigt vatten ) 3 msk olivolja ca 10 -12 dl mjöl (jag tar 5 dl siktat dinkel och resten vetemjöl) Fyllning: 8 msk Ajvar Relish( styrkan kan du avgöra själv genom att köpa olika styrkor på Ajavern) 1 msk rosmarin 1 msk flingsalt 1½ dl svarta oliver Gör så här: Smula ner jästen i en bunke. Häll På vatten och rör tills jästen löst sig! Blanda i honungen och saltet det vattnet och blanda. Häll sedan i olivoljan och blanda. Tillsätt mjölet i omgångar och blanda. Om degen inte har fått en bra konsistens tillsätt mer mjöl tills degen inte klibbar och den släpper från kanten. När degen fått en lagom konsistens är det dags att knåda degen. Kavla sedan ut degen så den blir ca 0,5 cm tjock. (Precis som när du bakar bullar!!)Smeta ut ett jämt lager med Ajvar Relish på hela degen. Strö på rosmarin och flingsalt. Hacka de svarta oliverna och strö ut över degen. Rulla sedan ihop degen, var noga så det blir en tät rulle. Vrid och fläta sedan brödet, det gör att det håller ihop bättre och inte flyter ut. Sedan skall brödet jäsa i ca 30, degen skall bli dubbelt så stor. Grädda sedan i 225 grader i 25-30min. Låt svalan på galler!! Ät och njut.. Dagen efter till frukost ta och rosta brödet du kommer att bli väldigt omtyckt!! Detär nästa godare att rosta!

1 kommentar:

  1. Tack Milla! Brödet var underbart gott att äta till grillat kött mm. Ditt tips att rosta brödskivorna blev en ny variant som smakade bra till frukosten. Kram Mamma.

    SvaraRadera