måndag 24 maj 2010

Energibröd med frukt och nötter!

Detta bröd måste ni bara prova jag brukar göra detta till Jul och slå in i handukar och ge bort!! Det är mycket uppskattat, men nu så känner jag att det är dags att dela med sig av receptet så alla får prova !
Man tillsätter goda russin... Gärna ekologiska/biodynamiskt odlade.
Lite blåbärsmix, krossade linfrön, sötmandel, hasselnötter.
Fikon, aprikoser.. Gärna ekologiska/biodynamiskt odlade.
Rör ihop allt i min keramikskål som min sambo har köpt till mig när jag fyllde år för 3 år sedan den kommer Gerbera. Och fördelar sedan smeten i valfria formar. Nu har min limegröna gratängform från Gerbera. Du kan använda vanliga brödformar/sockerkaksformar på 1½l.
Här använder jag en annan degskål den minsta också den från Gerbera.. Går super bra det med!!
Sedan smörjer jag formarna med olja och strör pumpafrön, solrosfrön, phyllisfrön i formarna och ovanpå smeten.
Se ovan.... Så vackra dom ser ut med alla frön på sig..
Färdig gräddade....
Urtagen från formen så ni får se så fina dom blev..
Visst blev dom fina?? Dom smakar gudomligt gott...
Här kommer receptet:
7 dl vetemjöl (5 dl vetemjöl & 2 dl siktat dinkelmjöl går också bra)
3 dl grahamsmjöl
2 dl grovt rågmjöl
2 tsk havsalt
2 tsk bikarbonat
2 dl mörk sirap
1l naturell yogurt
½ dl krossade linfrön
1½ dl blåbärsmix
½ dl russin
1 dl hela hasselnötter
1 dl hela sötmandlar
2 dl torkade strimlade aprikoser
1 dl torkade strimlade fikon
smör till formarna
1 dl solrosfrön och 1 dl pumpafrön, ½ dl phyllisfrön.
Gör så här:
Sätt på ugnen på 200 grader. Smörj formarna. Använder du keramik formar så olja dom istället. "Bröa" in dom med pumpa, solros och phyllisfröna.
Blanda alla mjölsorter, salt och bikarbonaten i en bunke. Tillsätt yogurten och sirapen, russin, nötterna och aprikoserna och fikonen.
Blanda allt ordentligt. Dela upp smeten lika i båda formarna, platta till toppen något. Strö nu på fröna.
Grädda i nedredelen av ugnen i ca 60 minuter, sänk sedan temperaturen till 175 grader och grädda ytterligare 30 minuter. Stjälp upp bröden på galler och låt dem svalna.
Ät brödet med en god stark ost eller en god mögelost och ett gott glas rött....
Om det är möjligt så använd gärna ekologiskt/biodynamiskt odlat mjöl & yogurt smaken är mycket godare med ekologiska varor.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar