tisdag 18 maj 2010

Annolunda Toscakaka!

Vi älskar Tosca i våran familj, men jag har bara gjort samma gammla vanliga tosca och nu när jag fick en massa goda nötter från Exotic Snacks så måste jag prova det jag har funderat på länge...
Första gången jag provade så gjorde jag enligt receptet men den misslyckades totalt, när jag la på tosca smeten så vände sig kakna upp som en elak vulkan!! Och det blev en total flopp!!
Men god... ;O) Jag tyckte den var alldeles för söt för min smak..
Så då tänkte jag att då gör jag som jag brukar göra. Att göra mitt eget recept och gå på min magkänlsa och så här blev den då ... Super god tyckte alla!!
Bilden ovan är lite för mörk, men ni ser på bilden längre ner hur den ser ut.. Så här kommer receptet: Millas Toscakaka Botten: 3 dl vetemjöl ½ dl strösocker 100 g kylskåpskallt smör 1 st litet ägg Fyllning: 150 g sötmandel (mald) 75 g smör 2 dl strösocker 3 st ägg Toscasmet: 50 g macadaminötter 60 nötmix 50 g paranötter 50 g cashewnötter (rostade/saltade) 50 g sötmandel (mald) 100 g smör 1½ dl strösocker 3 msk vetemjöl ca 2 msk Flytande honung(som jag ringlar över kakan precis innan den ska in i ugnen!) Gör botten: Blanda mjöl och socker och bakpulver, tillsätt det kylskåpskallasmöret och blanda till en grynig massa (liknar smulpaj). Tillsätt ägget och arbeta snabbt ihop den till en deg! Ta ut degen ur skålen och forma den till en boll. Ta fram en springform och tryck ut degen i formen. Ställ kallt minst i 30 minuter! Sätt på ugnen på 200 grader. Gör fyllningen: Skålla och skala (200g) mandeln till både fyllningen och till tosca smeten. Mal sedan mandel i mandelkvarnen. Rör socker och smör poröst (elvisp) tillsätt mandeln (150 g) och tillsättä även äggen men ett i taget!! Häll i fyllningen i formen. Och ställ den i mitten av ugnen i ca 30 minuter. Gör under tiden tosca smeten. Rosta nötterna som inte är rostade redan i en torr stekpanna. Smält smöret och sockret i en tjockbottnad kastrull. Tillsättt mjölet och mandeln (50 g) och alla nötterna. Rör runt så den blandas ordentligt! Fördela det på kakan försiktigt och grädda sedan i ugnen i mitten på 200 grader ca 12 minuter. Den ska få en gyllenefärgton!! Ät och njut!! Alla nötterna kan du köpa i din mataffär! Dom kommer från Exotic snacks! Jag använder Ekologiska produkter om jag får tag på det, det går givetvis att köpa vanlig socker! Nu har jag slut på den ekologiska sortimentet så nu måste jag ta mig till stora staden och köpa mera!! Hampus tyckte den såg ut som en Tårta!!! Han sa Tårta, tårta.... Och så smakade han så klart! MMmmmmm sa han... det är ett gott betyg!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar